نوید محمدزاده و اکبر زنجانپور در قاب یک تقدیر
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۵۳۱۹
نوید محمدزاده خطاب به اکبر زنجانپور گفت: من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی.
طبق گزارش رسیده، آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت به همراه اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر با حضور هنرمندانی همچون خسرو سینایی، سعید پور صمیمی، سیامک اطلسی، نوید محمد زاده، تینا پاکروان، اکتای براهنی، مهدی گلستانه و الهام پاوهنژاد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» روز یکشنبه 24 آذر 1398 در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
او در ابتدای این مراسم حاضران را به تماشای کلیپی از صحنههای بازی اکبر زنجانپور در فیلمهای مختلف و پشتصحنه دوبله انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» دعوت کرد.
پور صمیمی: ما در سالهای بیرونقی هنر نمایش به دنبال بازیگری رفتیم
سعید پور صمیمی، بازیگر پیشکسوت درباره اکبر زنجانپور گفت: صحبت کردن درباره استاد زنجانپور کمی مشکل است چون هم ابعاد کاریاش زیاد است و هم من با ایشان افتخاری همکاری نداشتم. من و آقای زنجانپور هم دانشکدهای بودیم یعنی از سال 1344 که در دانشگاه تهران رشته تئاتر باز شد.
او ادامه داد: زمانی که ما به دنبال بازیگری رفتیم، دوران بیرونقی هنر نمایش بود. یادمان باشد که در آن دوره نه تئاتر شهری بود، نه سنگلج و نه تالار وحدت. اصلاً نمیدانم ما برای چه به دنبال این کار رفته بودیم. چراکه در آن سالها یکسری کار بازاری مانند آنچه در لالهزار اتفاق میافتاد داشتیم ولی به دنبال تئاتر واقعی رفتن فقط عشق میخواست، نه هیچچیز دیگر که استاد زنجانپور نشان داد بهخوبی این عشق را دارد.
پور صمیمی عنوان کرد: در آن سالها بسیاری در کنار ما بودند که بهمرور این کار را رها کردند، امروز که به آن نسل نگاه میکنم، میبینم فقط چند نفر در این حرفه باقی ماندند. چون بسیار سخت بود همه تحملش را نداشتند. یکی از سختیهایش بدنامی بود.
او بابیان اینکه اکبر زنجانپور نشان داد که مرد واقعی بازیگری است گفت: فقط کافی است به کارنامه کاریاش نگاهی بی اندازیم تا ببینم که در مهمترین و ماندگارترین کارهای آن سالها همکاری داشته است. در سالهای بعدی هم بهعنوان کارگردان کارهایی انجام میدهد که بازهم بسیار باارزش است.
پور صمیمی با تأکید بر اینکه جدا از مسئله تکنیک و حرفه، فرهنگ بازیگری هم مسئله مهمی است توضیح داد: کسانی که میخواهند در این عرصه ماندگار و تأثیرگذار شوند، باید فرهنگ این هنر را هم داشته باشند و فقط به تکنیک بسنده نکنند. آقای اکبر زنجانپور بیش از حدود 50 سال در هنر نمایش ماندگار شد و کارکرد. نوع کار کردن او برای من خیلی مهم است، چون اخلاق این کار را داشت و یکی از بیحاشیهترین آدمهای این حرفه در تمام این سالها بوده است.
پور صمیمی بابیان اینکه به دوستیاش با اکبر زنجانپور افتخار میکند گفت: جا دارد اینجا از دو دوست مشترک ازدسترفتهمان یعنی اکبر ساکت کسایی و کیهان رهگذار یاد کنم. برای اکبر زنجانپور عمر طولانی باافتخار آرزو میکنم.
تینا پاکروان: آرزوی نسل من کار کردن با بزرگانی همچون اکبر زنجانپور است
در ادامه مراسم، تینا پاکروان، انتخابکننده صداپیشگان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» درباره اکبر زنجانپور گفت: آقای زنجانپور و هنرمندانی از جنس ایشان شکلگرفته دهه 40 ایران، دوره روشنفکری هستند که چقدر حیف ما آن دوران را ندیدیم. زمانی که من وارد دانشکده سینما و تئاتر شدم، بزرگترین شوقوذوق من دیدن استاد زنجانپور جلوی در کلاس بازیگری بود. ولی متأسفانه آقای زنجانپور از ترم بعدی دیگر در دانشکده ما تدریس نکردند و من همیشه این حسرت را با خودم کشیدم که شاگرد ایشان باشم.
او ادامه داد: من آقای اکبر زنجانپور را از سریالهای «آوای فاخته» و «عطر گل یاس» میشناختم و میدیدیم که در «شب هزار و یکم» استاد بیضایی چطور تلاش میکنند. میخواهم بر نکتهای که آقای پور صمیمی گفتند، تأکید کنم. این نسل از هنرمندان جایگاهی در هنر ایران دارند که ماندنی است. آرزوی نسل ما، کار کردن با این عزیزان بوده است، چون ما به خاطر زحمت این عزیزان عاشق سینما شدیم.
پاکروان تأکید کرد: هرچند که ما دیگر اصولی که این استادان در کار دارند را نمیبینیم. با احترام به نوید محمد زاده که در اینجا حضور دارد و از جنس خوب بازیگران این دوره است که پرچم ایران را در نقاط مختلف دنیا بالابرده است، نسل بزرگانی چون آقای اکبر زنجانپور، خسرو سینایی، سیامک اطلسی، سعید پور صمیمی که بسیاری از چیزها را به ما یاد دادند.
او ادامه داد: آنها بودند که باعث شدند ما با بازیگرانی روبهرو شویم که وقتی متن را به آنها میدهیم، بگویند من این نقش را دوست ندارم، پس بازی نمیکنم. درحالیکه ممکن است پنج سال هم کارنکرده باشند. ولی مانند کسانی که قلم نمیفروشند، آنها هم هنرشان را نمیفروشند. درحالیکه امروز با بازیگرانی مواجه هستیم که قبل از خوانش فیلمنامه، در ابتدا میخواهند دستمزد بازیشان را بدانند. متأسفانه یکی، دو تا هم نیستند.
پاکروان با اشاره به انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» گفت: دلم برای کسانی مانند اشکان رهگذر میسوزد که در این سن، همهسالهای جوانی خودش را پای خلق اثری گذاشت که نماینده سینمای ایران در اسکار میشود ولی سهمش از سالنهای سینمای ایران 10، 15 سالن تک سئانس است.
او تأکید کرد: اینجا دیگر ارزشی برای هنر و فرهنگ قائل نیستیم، جنس همهچیز عوضشده است. همهچیز خریدنی شده است. انگار همهچیز به پول ربط دارد. هرجایی اگر انیمیشنی وارد رقابت اسکار میشد، تمام سالنها را برای اینکه آن را نمایش دهند در اختیارش میگذاشتند و مردم مشتاق تماشای این اثر بودند. امیدوارم رهگذر به حقش برسد. چراکه او بخشی از اثر استاد بزرگ فردوسی را که تلاش کرد در دوره خفقان درباره ایران بنویسید، را به تصویر کشیده است.
نوید محمد زاده: از اکبر زنجانپور عشق به بازیگری را یاد گرفتم
نوید محمد زاده، بازیگر تئاتر و سینما بعدازآنکه به همراه اشکان رهگذر، شاهنامه به اکبر زنجانپور اهدا کرد، خطاب به او گفت: هر ثانیهای که شما را میبینم برایم خاطر انگیز است. من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی. واقعاً ممنون هستم که در این جایگاهی که دارد همیشه به پشتصحنه تئاترهای ما آمدید و از ما حمایت کردید.
زنجانپور: اشکان رهگذر به قهرمانان بی تصویر شاهنامه، تصویر بخشیده است
اکبر زنجانپور بابیان اینکه امشب، شب بزرگی برای من است گفت: کسی که باعث آشنایی من با اشکان رهگذر شد، خانم تینا پاکروان بود. دو سال پیش به من زنگ زد و گفت فیلم انیمیشنی درباره شاهنامه هست، بیا و صحبت کن. به او گفتم موضوع شاهنامه باشد، شما هم تأیید کنی، حتماً میآیم و باید بگویم امروز بسیار خوشحال هستم که این کار را انجام دادم. چراکه هر ایرانی با فردوسی و شاهنامه ارتباط دارد و خلوت خودش را با این اثر گرانقدر گذرانده است.
او ادامه داد: همه ما به شاهنامه و فردوسی افتخار میکنیم. زمانی که فردوسی شاهنامه را مینوشت نه عکسی بود و نه نقاشی. او درباره تاریخی صحبت میکند که نیست ولی میخواهد بگوید که وجود داشته است. حالا اشکان رهگذر به این قهرمانان بی تصویر، تصویر بخشیده است و آنها را زنده کرده است.
زنجانپور تأکید کرد: فردوسی بزرگ این تاریخ را به ما ایرانیان هدیه کرد و ما بهعنوان یک ملت مخلصش هستیم. حالا اشکان رهگذر، کار دیگری میکند، او قهرمانان شاهنامه را در این انیمیشن که کار بزرگی است قرار میدهد و به ملت ایران پیشنهاد میکند که به سراغ شاهنامه بروند.
این برنامه بهپاس قدردانی از یکعمر فعالیت این هنرمند که در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» صداپیشه نقش کاوه آهنگر است، برگزار شد.
«آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر است که داستان این فیلم برداشتی آزاد از روایت «ضحاک» در شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
ایسنا
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: نوید محمدزاده کارگردان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیایشهای «کیخسرو» نابترین و زیباترین نیایشهای ادب فارسی است
ایسنا/خراسان رضوی یک شاهنامهپژوه گفت: یکی از مواردی که کیخسرو را ویژه میکند ارتباطی است که با خدای یگانه دارد و نیایشهای کیخسرو از نابترین و زیباترین نیایشهای ادب فارسی است که با خدای خودش دارد.
علیرضا قیامتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کیخسرو آرمانیترین شهریار اسطورههای ایرانی شاهنامه به شمار میرود و شاید بتوان گفت به همان اندازه که رستم در پهلوانیها و همراهیهای مردم مهم است، کیخسرو هم در شهریاری و آیین فرمانروایی نیز مهم است.
وی افزود: اقداماتی که کیخسرو فرزند کیکاووس انجام میدهد برای آبادانی، مردمداری و دادگری در میان تمام پادشاهان بینظیر است. همچنین او باور دارد که باید ویرانیهای سراسر کشور را آباد کنیم.
همه بوم ایران سراسر بگشت به آباد و ویرانی اندر گذشت
هران بوم و برکان نه آباد بود تبه بود و ویران ز بیداد بود
درم داد و آباد کردش ز گنج ز داد و ز بخشش نیامدش رنج
این شاهنامهپژوه تصریح کرد: کیخسرو حتی به آبادانی سرزمین دشمن هم سفارش میکند و میگوید که ویرانی دوست و دشمن نمیشناسد و سرزمین دشمن را هم نباید ویران کنیم.
هر آن کس که جوید همی رای من نباید که ویران کند جای من
و دیگر که خوانند بیداد و شوم که ویران کند مهتر آباد بوم
وی ادامه داد: کیخسرو این باور را دارد که سرزمین در سایه شهریاری اوست و اگر ویران باشد موجب سرافکندگی او و همه ایرانیان نیز خواهد بود.
نباید که آن بوم ویران بود که در سایه شاه ایران بود
چو ویران بود بوم در بر من نتابد درو سایه فر من
قیامتی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که کیخسرو را ویژه میکند ارتباطی است که با خدای یگانه دارد و نیایشهای کیخسرو از نابترین و زیباترین نیایشهای ادب فارسی است که با خدای خودش دارد.
سپهبد سوی آسمان کرد سر که ای دادگر داور چارهگر
همان لشکرست این که سر پر ز کین همی خاک جستند ز ایران زمین
دو دست یازم که او یار بس ز گیتی نخواهیم فریادرس
وی اضافه کرد: بنابراین کیخسرو از این جهت ویژه و نیکوست که نخستین پادشاهی است که مطرح میکند هیچ فردی نباید کشته و اعدام شود. کیخسرو در اسطورهها و تاریخ جهان نخستین شهریاری است که اعدام را رد میکند. همچنین کیخسرو عنوان میکند که «تمام خشم پادشاه بر بیگناهان، باید بند و زندان باشد و خونریزی نکنند».
این شاهنامهپژوه بیان کرد: کیخسرو نخستین شهریاری است که عارفانه زندگی میکند و دل در گرو تاج و تخت ندارد و مردمداری برای او مهم و دارای اهمیت است.
از این شهریاری مرا سود نیست گر از من خداوند خشنود نیست
قیامتی خاطرنشان کرد: کیخسرو میگوید افراد چه بدخواه و چه نیکخواه من باشند، بارگاه شهریاری به روی همه باز است و این اقدامات کیخسرو او را ویژه و خاص میکند و به همین دلیل در بند حکومت و پادشاهی نیست که مبادا غرور آن را بگیرد و به خودکامگی برساند.
وی ادامه داد: بنابراین بلافاصله با خدا نیایش میکند که به دام و گردونه خودکامگی نرسد و کاری کند که این مهر از دل او بیرون برود و بتواند به سوی او بازگردد. در نهایت میبینیم که کیخسرو جزو جاودانهها میشود و راهی دیار نیایش و با اهورامزدا همراه میشود و به جاودانگی میرسد.
انتهای پیام